• Inicio
  • Igualtat
  • Conclou el programa anual de Coeducació en Igualtat i Prevenció en Violència de Gènere desenrotllat en els centres educatius de Sant Joan

Conclou el programa anual de Coeducació en Igualtat i Prevenció en Violència de Gènere desenrotllat en els centres educatius de Sant Joan

L’Ajuntament invertix la subvenció de 21.116 euros del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere en actes commemoratius, formació i els Punts Violeta

La Secretaria d’Estat d’Igualtat i per a l’Erradicació de la Violència contra les Dones va transferir a l’Ajuntament de Sant Joan d´Alacant la quantitat de 21.116,38 euros per al desenrotllament de programes, projectes i activitats que contribuïsquen a la sensibilització, conscienciació i la prevenció de la violència de gènere, durant el període comprés entre l’1 de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025. En eixe període de temps, la Regidoria d’Igualtat, dirigida per l’edil Marcos Piña, ha gestionat i coordinat diverses accions finançades amb estos mitjans.

Entre elles, cal ressaltar les activitats entorn de la commemoració del 25N, Dia Internacional contra la Violència de Gènere, el desenrotllament del Programa en Coeducació en Igualtat i Prevenció de la Violència de Gènere, que es realitza en els centres educatius públics de primària i de secundària anualment, i la instal·lació dels Punts Violeta contra la violència de gènere, especialment en la prevenció i atenció en casos d’agressions sexuals en ambients d’oci i festes locals més multitudinaris de Sant Joan d´Alacant.

En concret, els Punts Violeta, durant el període de temps subjecte a la subvenció esmentada, han funcionat en esdeveniments com el Sopar de les Penyes (13/07/24), les Paelles de les Festes del Cristo (1/09/24), les Festes del Cristo de la Paz (7, 13, 14 i 15 setembre 2024), Festa Nit de cap d’any (31/12/24), Mig Any de les Festes del Cristo (15/03/25), Santa Faç (1/05/25), i Fogueres de Sant Joan d´Alacant (21, 22 i 23 de juny 2025). En tots els caos, la seua ubicació s’ha fixat en les places i carrers més concorreguts, on s’ha atés i informat a més d’un miler de persones.

D’altra banda, el Programa de Coeducació en Igualtat i Prevenció de la Violència de Gènere arriba a la seua fi, coincidint amb la finalització del curs acadèmic. Este programa té com a objectius principals promoure la igualtat entre les xiques i xics, fomentar actituds de respecte, lluitar contra els estereotips sexistes, previndre conductes violentes, etc. El programa està compost de diferents blocs o projectes, com són els tallers de ‘Imagina les persones del futur’, que rep l’alumnat de quart de Primària, en el qual es treballa contra els prejuís, estereotips i etiquetes i es fomenta la igualtat de les persones en l’àmbit lúdic, esportiu, laboral o científic.

Un altre grup de tallers, ‘Imagina la casa del futur’, dirigit a quint de Primària, afavorix la consciència per a ser corresponsable i valorar el que suposa la cura i dedicació a la resta de les persones pròximes i amb les quals convivim. Juan Lillo, ponent d’estos tallers, insistix en l’important que és per al benestar familiar que tots els seus membres col·laboren i s’impliquen. Que entenguen que fer les tasques domèstiques no és un castic i el més recomanable no és compensar als fills i filles amb beneficis econòmics i/o materials, sinó que reben una resposta més prompte afectiva, acompanyada de missatges que permeten la consciència i responsabilitat.

Els tallers de ‘Laboramorio: prevenció primerenca de la violència de gènere’ han estat dirigits a 2n de l’ESO. Ressaltar enguany, el preocupant grau d’acceptació de les noves faules sobre la violència de gènere en l’alumnat d’Educació Secundària. Els mites més acceptats que s’observa entre l’alumnat, segons Juan Lillo, continuen sent la culpabilització a les dones de la situació perquè són “malvades” i/o perquè denuncien falsament. No s’identifica la responsabilitat clara de l’agressor, justificant-lo i/o associant-lo a la seua possible salut mental, quan res té a veure. S’identifica la confusió que tenen entre diferents tipus de violència. Sent conscients, de la importància de combatre i abordar didàcticament les “noves faules sobre la violència de gènere”, és pel que els 4t de l’ESO venen rebent estos tallers específicament.

L’agent d’igualtat, Catherine Boix, ha impartit la IV edició dels tallers de ‘Prevenció en violència sexual per consum de pornografia entre adolescents’. Tallers dirigits als 3r de l’ESO que complementen i aborden específicament la violència sexual que sobretot patixen les xiques. A pesar que la majoria identifica que este tipus de continguts són “més ficció que realitat”, que és un de les anàlisis que duem a terme a l’aula, no són conscients del que els pot influir en el present o futur en l’aprenentatge i conductes de la seua sexualitat. “A l’aula, analitzem les conductes desiguals i violentes cap a les dones que estan passant desapercebudes. Treballem la necessitat del consentiment i les fórmules per a assegurar-nos del consentiment en tot moment de les relacions afectiu-sexuals. Per desgràcia, es tracta de buscar mitjans i alternatives per a compensar, lluitar i treballar el problema d’accés que tenen la majoria dels i les menors a esta mena de continguts, afavorint un pensament crític i constructiu, minoritzant, analitzant i identificant els efectes adversos que té en la joventut”, assegura l’agent d’igualtat.

La col·laboració del personal coordinador de convivència i igualtat dels centres educatius és també clau per a facilitar-nos la participació i desenrotllament del programa, igual que la col·laboració del professorat en les seues tutories. Enguany, a més i per tot això, es va proposar des de l’IES Berlanga la valoració i necessitat que este tipus de tallers també s’impartiren en els cicles formatius. D’ací ve que, per primera vegada, l’agent d’igualtat ha impartit una adaptació d’esta mena de formació relativa a la prevenció de la violència sexual en els cicles formatius de producció, de so, de realització i vídeo dj. “És igual que tinguen una mitjana de vint-i-tants anys. Et quedes amb la sensació de quant i des de quants diferents enfocaments i disciplines caldria tractar i oferir formació i informació sobre les relacions afectiu-sexuals entre les persones”, comenta.

El Programa de Coeducació en Igualtat i Prevenció de la Violència de Gènere ha arribat enguany a més de 1.100 alumnes i alumnes i a 61 docents de manera directa i activa. D’ací ve que, davant la carència d’un contingut transversal i curricular per a afrontar este problema, es continue valorant tant per part del professorat com des de la Regidoria d’Igualtat “l’aposta per tot este conjunt de tallers, que porten més de deu anys impartint-se en els centres educatius públics”, explica el regidor d’Igualtat, Marcos Piña.

El Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, aprovat en 2017 pels diferents Grups Parlamentaris, les CCAA i les Entitats Locals representades per la FEMP, ha sigut ratificat en diverses ocasions. L’última renovació és d’este mateix any, el 26 de febrer de 2025, quan el ple del Congrés dels Diputats va aprovar de manera quasi unànime la renovació i actualització del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.