La Policia Local de Sant Joan desenrotllarà en Santa Faç un dispositiu amb 226 efectius, unitat canina, drons i Protecció Civil

  • El cos estarà integrat en el Lloc de Comandament Preventiu del Servici d’Emergències i Cossos de Seguretat de l’Ajuntament d’Alacant, coordinats amb Guàrdia Civil i Policia Nacional
  • Les regidories d’Imatge Urbana i Parcs i Jardins ultimen la posada a punt de vials, zones verdes, senyalització i dispositius de seguretat per a garantir el correcte desenrotllament de la Romeria
  • L’Agrupació Local de Protecció Civil comptarà amb huit voluntaris repartits en diferents torns i estrenarà un vehicle propi
  • Per segon any consecutiu, el mercat ambulant cobrix per complet la seua capacitat amb 120 llocs que treballaran del 16 al 19 d’abril

L’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant desenrotllarà en la Santa Faç 2026 un dispositiu de seguretat que estarà funcionant des de la vesprada del dimecres 15 d’abril fins a la nit del diumenge dia 19 d’abril. Participaran un total de 226 efectius policials, repartits en tres torns diaris que garantixen en els dos dies claus, on es produïxen la major afluència de persones com són el dijous 16 i el diumenge 19 d’abril, més de 64 servicis diaris.

Dins del dispositiu de trànsit i seguretat, el tancament de les avingudes Miguel Hernández i Dénia, programat per a les 6.30 hores del dijous, es farà de manera coordinada per les Policies Locals de Sant Joan i Alacant. Així mateix, a eixa mateixa hora, la carretera comarcal que unix Sant Joan amb Sant Vicent (CV 821) quedarà també tancada al trànsit.

El dispositiu policial que estarà centrat en el control del trànsit i la seguretat -el més important que es desplega en la localitat en tot l’any-, comptarà amb un total de 226 policies durant els quatre dies, repartits de la manera següent: dijous 16, 66 servicis; divendres 17, 47 servicis; dissabte 18, 49 servicis, i diumenge 19, 64 servicis.

Per a l’ocasió es comptarà a més amb varies unitats especialitzades de la Policia Local, com són la Unitat de Mitjans Aeris (Drons) que vigilarà fluxos de persones, trànsit i funcionament del mercat ambulant i la Unitat Canina, que comptarà amb un gos de defensa per a casos d’altercats i peles. Es disposaran també de tanques antiterrorisme dins del recinte firal per a millorar la seguretat dins de l’espai.

L’Agrupació Local de Protecció Civil també tindrà presència en l’esdeveniment, comptant amb huit voluntaris repartits en diferents torns que per primera vegada comptaran d’un vehicle propi que els permetrà disposar d’una major autonomia en este i futurs esdeveniments.

Dispositiu Sanitari i Punt Violeta

Igual que altres anys, es comptarà amb un hospital de campanya per a primers auxilis i tres ambulàncies que funcionaran en horari de 8.00 a 21.00 hores el dijous i el diumenge, i 10.00 a 22.00 el divendres i el dissabte.

Igualment, la Regidoria d’Igualtat instal·larà un Punt Violeta per a brindar informació i assistència a qui el requerisca, a més d’oferir atenció i suport per a casos d’assetjament i agressions que es pogueren produir. Este servici estarà situat el dijous 16 en l’encreuament de l’avinguda d’Alacant amb l’avinguda Ausiàs March, on s’instal·la el mercat ambulant de parades ambulants, en horari de 10 a 21.00 hores.

Coordinació

La coordinació entre els diferents cossos de seguretat i emergències es realitzarà des de Lloc de Comandament Preventiu (LCP), espai que el que es rebran totes les comunicacions i es realitzarà la coordinació per a atendre qualsevol incident o circumstància que es puga donar durant la jornada, inclosa la coordinació amb el *CICU. Este lloc comptarà amb la presència permanent d’un policia tècnic superior d’emergències responsable a més del seguiment del Pla Especial d’Emergències per Santa Faç que s’executarà en coordinació amb la Policia Local d’Alacant.

En este sentit cal recordar que fa uns dia es va celebrar en la Subdelegació de Govern habitual reunió de coordinació entre tots els cossos de seguretat participant en el dispositiu: Policia Local, Guàrdia Civil, Policia Nacional i Policia Autonòmica, on van participar els comandaments de la Policia de Sant Joan, a més de representants de la Conselleria de Sanitat, Servici Provincial de Costas i Creu Roja.

 Este dispositiu policial amb motiu de la Romeria abastarà també altres dos romeries de caràcter local que acabaran en el Santuari de la Santa Faç i que s’espera que compten també amb una participació molt nombrosa de veïns de Sant Joan: la Romeria de la Verònica, del dimecres dia 15 i que partirà des de la Parròquia de Sant Joan Baptista a les 19.45 hores, i l’organitzada per la Junta de Penyes de les Festes del Cristo, diumenge que ve 19, que arrancarà en la Plaça de la Constitució a les 10.00 hores.

Mercat ambulant de venda ambulant

D’altra banda, el mercat ambulant de venda ambulant que gestiona tots els anys en Ajuntament de Sant Joan comptarà enguany amb una xifra de llocs similar a la de 2024 i 2025. La Regidoria d’Ocupació de Via Pública ha admés la sol·licitud de 119 llocs de venda no sedentària, els mateixos dels dos anys anteriors, encara que algunes d’estes parades amplien la seua grandària, per la qual cosa es cobrix per complet l’espai disponible en l’avinguda d’Alacant, la via d’accés des de la pedania fins al nucli urbà de Sant Joan. De fet, es va generar una llista d’espera amb 27 sol·licituds més, per si hi ha baixes de venedors d’última hora, que desistixen de muntar la seua parada.

En este mercat ambulant tradicional es podrà trobar parades d’alimentació (amb dolços típics), restauració, gelats, xurreries, articles religiosos, complements, bijuteria, artesania, marroquineria, tèxtil, ceràmica-terrisseria i argenteria.

Treballs de manteniment i jardineria

Amb motiu de la celebració de la Romeria de Santa Faç 2026, prevista per a este dijous, 16 d’abril, la Regidoria d’Imatge Urbana de l’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant ve desenrotllant, des de setmanes arrere, diferents actuacions d’adequació, conservació i millora en els espais públics afectats per este esdeveniment de gran afluència.

En concret, s’han executat labors de manteniment i reparació en diferents punts del municipi i de l’entorn de la fira de Santa Faç, especialment en l’avinguda de l’Hospital, plaça de Santa Faç, carrer La Verònica i avinguda d’Alacant. Estes actuacions han inclòs treballs de millora de voreres, condicionament de l’asfalt i repintat de diferents elements de la via pública, així com la revisió de fonts d’aigua.

De manera paral·lela, el servici de Parcs i Jardins ha dut a terme la posada a punt de jardins i zones verdes, amb la finalitat de presentar estos espais en adequades condicions d’ús, seguretat i imatge durant la celebració de la romeria.

Des de l’àrea de Servicis i Manteniment no sols s’intervé en la reparació i condicionament de carrers, places i parcs, sinó que també s’exercix una funció essencial dins del dispositiu general de seguretat organitzat amb motiu d’esta jornada.

Entre les mesures adoptades destaca la instal·lació de 31 elements de seguretat tipus jersei de formigó, amb un pes aproximat de 750 kg cada un, destinats a reforçar la protecció dels assistents. La col·locació i posterior retirada d’estos elements es realitza per personal municipal amb suport de maquinària especialitzada, i tant el seu transport com el seu apilament requerixen diversos dies de treball previ a l’esdeveniment.

Així mateix, es procedirà a la instal·lació de tanques antivehicles en tot el perímetre d’accés a l’avinguda d’Alacant. Amb una antelació de 48 hores, també es col·locarà la senyalització provisional de prohibició d’estacionament, a més del tancat de tall i la corresponent senyalització de carrers afectats.

Una altra de les actuacions previstes consistix en l’execució d’inversions de trànsit en diferents trams viaris, la qual cosa obliga a instal·lar senyalització viària provisional i a efectuar el moviment de contenidors en aquelles zones en les quals resulte necessari per a garantir la seguretat i la fluïdesa circulatòria.

Igualment, es duran a terme desviaments de trànsit en els accessos al municipi des del Campello, on s’instal·laran més de 150 cons i altres elements de senyalització per a ordenar la circulació i facilitar els itineraris alternatius establits amb motiu de l’operatiu especial.

Durant la jornada del Dijous de Santa Faç, els treballs començaran a les 5.00 hores amb l’habilitació de carrils de circulació controlats, la instal·lació de tancats i el suport continu a la Policia Local en les nombroses incidències i necessitats que puguen sorgir en relació amb el trànsit i el desenrotllament de la romeria. Estes labors es prolongaran fins a la matinada del divendres.

A més, durant la resta del cap de setmana romandrà actiu una reguarda formada per dos operaris fins al diumenge a les 21.00 hores, moment en el qual es procedirà a la retirada progressiva dels dispositius i a la recuperació de la normalitat del trànsit en la zona de la fira.

Amb este conjunt d’actuacions, l’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant reforça el seu compromís amb la seguretat, la coordinació de servicis i l’adequat condicionament de l’espai públic amb motiu d’una de les celebracions més significatives del calendari local.