- La Regidoria d’Igualtat programa actes oberts al públic, liderats per dones referents en els seus àmbits, dirigits a jóvens i a tota la ciutadania
- El 25 de novembre se celebrarà un acte institucional en la Plaça d’Espanya amb la lectura pública de la declaració aprovada pel ple municipal
El repte és evident: continuar fomentant la igualtat entre dones i hòmens, trencant estereotips sexistes, afavorint un major equilibri i respecte cap a les dones. La defensa d’unes relacions afectives, sexuals, amoroses sanes, lliures, sense sofriment, sense dolor, sense culpa, sense control i, en definitiva, sense cap mena de violència, és la premissa principal per la qual aposta tota la programació entorn del 25 de novembre. L’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant es manté ferm en el seu compromís d’incidir en l’educació com a principal ferramenta per a poder avançar en igualtat i erradicar la violència cap a la dona. Pel que, a part de les activitats dirigides o obertes a la ciutadania, l’alumnat dels centres educatius és clau, i es beneficiaran tant d’estes accions, com de totes aquelles que se solen desenrotllar pròpiament en els centres per estes dates.
És a través de l’educació i la sensibilització des d’on l’Ajuntament centra cada any la commemoració del 25 de Novembre, Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona. Sense oblidar el principi de transversalitat municipal entre diferents àrees i regidories, aconseguint que de nou en esta programació es puga condensar un esforç col·laboratiu i conjunt que des de la Regidoria d’Igualtat es coordina per a promoure la igualtat de les dones i els hòmens i la prevenció de la violència de gènere.
La Regidoria d’Igualtat, dirigida per l’edil Marcos Piña, convida a la ciutadania a participar en una programació totalment gratuïta, que compta amb activitats liderades per dones que per si són un referent en els seus respectius àmbits en la ruptura d’estereotips sexistes i en la lluita contra les diferents violències masclistes, tant a nivell de la Comunitat Valenciana com a nivell nacional.
Per a començar, el pròxim 19 de novembre, a les 11.00 hores en el Centre de Majors, tindrà lloc l’IV Café Tertúlia, obert a la ciutadania. És este espai de trobada entre dones i hòmens es reflexionarà sobre el problema de la violència de gènere, mentres s’enfortixen xarxes i es compartix diàleg entre les persones majors i de manera intergeneracional amb part de l’alumnat de secundària, els qui també participaran de manera activa. Això últim és possible gràcies a la coordinació prestada per la figura de les coordinadores d’igualtat dels IES. En esta activitat col·labora la Regidoria de Majors, els qui tancaran l’activitat amb un ball treballat en el taller de cardio que oferix el centre.
El 21 de novembre, a les 12.30 hores prosseguix la programació amb el monòleg teatral ‘No solo duelen los golpes’, de Pamela Palenciano, dirigit principalment a l’alumnat de tercer i quart de Secundària i que estarà obert a la ciutadania fins a completar l’aforament de l’Auditori ‘Antonio Gil’ de la Casa de Cultura. Pamela Palenciano, actriu, comunicadora i activista, presenta un espectacle teatral, en el qual narra la seua vivència personal patida de violència de gènere, en la seua primera relació de festeig.
Este monòleg unipersonal, amb pinzellades d’autoficció, ens connectarà amb la història universal de les violències masclistes i la construcció d’estereotips que generen la desigualtat que permet exercir la violència sobre una altra persona, en tots els seus nivells.
Es tracta d’una proposta, en la qual la protagonista, a través d’un humor àcid, la ironia, el sarcasme, la ruptura de la quarta paret amb l’ajuda de la mímesis i la interpel·lació al públic, genera un clima de reflexió i de pensament crític.
‘No solo duelen los golpes’ va començar com una exposició fotogràfica que porta més de 19 anys fusionant-se, creixent i evolucionant amb l’actriu, fins a convertir-se en una obra teatral i fins a arribar al punt en el qual la gent ja coneix fermament l’obra i a l’actriu, qui s’ha convertit en un referent en la comunicació i l’activisme contra les violències masclistes.

Amb motiu del 25 de Novembre, els col·legis se sumaran eixa setmana, en l’organització d’una jornada de contacontes dirigida al seu alumnat, en la qual col·laboren les monitores educatives municipals de la Regidoria d’Educació.
El mateix dia dimecres 25 de novembre, a les 18.00 hores en la Plaça d’Espanya, tindrà lloc, com és habitual, l’acte institucional amb la lectura del text aprovat pel ple municipal i un homenatge a les dones víctimes de violència de gènere. Ens acompanyarà, el grup ‘Cuarzo Oscuro’, amb una experiència sensorial que s’adapta a cada espai, plena de música, poesia i performance, on la paraula i el so es funden per a aconseguir que cada instant es convertisca en una vivència i experiència col·lectiva i irrepetible que enfortix els valors d’unitat i de tolerància.
Seguirem, amb una conferència a càrrec d’Amelia Tiganus el 28 de novembre a les 19.00 hores a la Biblioteca Municipal ‘Amelia Asensi Bevià’, que porta el títol de ‘Joventut, internet i violència qui gana?’. L’activitat està dirigida a la ciutadania, però especialment a les famílies, agents socials i a la joventut, ja que internet i les xarxes socials exercixen un paper fonamental en la socialització de la joventut i en l’adolescència. És crucial abordar estos temes de manera oberta i honesta, conscienciant a la societat i alertant també sobre el crim organitzat i com opera en este context digital, alertant sobre els perills i les conseqüències de la violència sexual en l’era digital. Amelia Tiganus, activista, formadora i escriptora, combinarà la teoria feminista i el marc legal amb una anàlisi crítica des dels seus coneixements i per la seua experiència viscuda en primera persona, per la qual va ser víctima de tràfic i explotació sexual. Activitat organitzada per la Regidoria de Joventut.
Seguirem el 4 de desembre a les 18.30, en el Centre de Majors, comptant amb una altra dona referent, en esta ocasió, en l’àmbit de la comunicació igualitària. Yolanda Domínguez és una artista visual, docent que vindrà des de Madrid, per a continuar trencant amb els estereotips sexistes que existixen en qualsevol mitjà de comunicació, en el llenguatge, en qualsevol mitjà d’expressió, etc. ‘Canviar les imatges per a canviar el món’ és el títol de la seua conferència, en el qual ens ajudarà a continuar identificant eixes desigualtats existents en el tractament de les imatges i dels mitjans i que moltes vegades encara acaben reduint a les dones a simples objectes, amb el risc que això suposa de pèrdua d’humanitat i de pèrdua de respecte cap a les dones i xiques.
‘Susurro’, història de dones, història de vida, serà l’aposta artística, per a endinsar-se, a través de la dansa contemporània i la poètica de la imatge, en la història de les tres dones que protagonitzen esta peça, Gessica Alfieri, direcció i coreografia, Marchu Lorente, creació i coreografia i Ana Penalva, intèrpret i coreografia. ‘Susurro’ sorgix de la necessitat de buscar la ruptura amb el dolor i el silenci perpetuat, de totes les dones que d’una manera o una altra han viscut la violència masclista. ‘Susurro’ és comunicació, és igualtat és unió. Organitzada per la Regidoria de Cultura el pròxim 6 de desembre a les 20.30 hores, a l’Auditori ‘Antonio Gil’. Col·labora el Institut Valencià de Cultura, a través de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
Així mateix, durant els mesos d’octubre i novembre, s’estan desenrotllant els tallers de coeducació i prevenció primerenca de la violència de gènere, en els col·legis, més concretament en el segon cicle de primària. Com fa més d’una dècada, Juan Lillo, sociòleg i expert en coeducació és l’encarregat d’impartir estos tallers.
Esta programació, compta també amb la col·laboració financera de la Generalitat Valenciana, Vicepresidència Segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, així com del Ministeri d’Igualtat, a través del Pacte d’Estat.